محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی خودروی الکتریکی هیبریدی با قابلیت تنظیم خودکار تولید برق ژنراتور و تطبیق با شتاب مورد نیاز ساختند.
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی خودروی الکتریکی هیبریدی با قابلیت تنظیم خودکار تولید برق ژنراتور و تطبیق با شتاب مورد نیاز ساختند.
شبکه خبر: دکتر فریدرضا بیگلری مجری طرح و عضو هیئت عملی دانشکده مکانیک، ساخت خودروهای هیبریدی الکتریکی را راهی برای کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: تاکنون انواع مختلفی از خودروهای هیبریدی الکتریکی ساخته و برخی انواع آن هم در بعضی کشورها به بازار عرضه شده است.
وی افزود: در این طرح برای بهینه سازی کارکرد این خودروها به جای استفاده از یک موتور الکتریکی یا همزمان با موتور بنزینی یک دستگاه موتور بنزینی تولید کننده برق و باتری های قابل شارژ به کار رفته است.
بیگلری برتری این روش را امکان استفاده از برق مستقیم یا همزمان ژنراتور باتری شارژ باتری در زمان توقف خودرو در ترافیک چهارراه ها و توقفگاه ها ذکر کرد و گفت: با نصب کنترل کننده الکترونیکی و سنجش میزان برق باتری ها و نیاز خودرو در سرعت ها و شرایط مختلف ژنراتور به صورت خودکار روشن یا خاموش و به میزان مورد نیاز شتاب می گیرد.
وی افزود: هم اکنون این خودرو در مرحله آزمایشگاهی است و آزمون های حرکتی و جاده را با موفقیت طی کرده است ولی برای ساخت نمونه صنعتی نیازمند حدود 5 سال تحقیق و کار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزان صرفه جویی قابل توجه در این خودروها را در شهرها دانست و گفت: در خارج از شهر به علت دارا بودن وسایل اضافه در مقایسه با موتور بنزینی مصرف بالاتر است اما در یک مقایسه نسبی و در مجموع 30 درصد کاهش مصرف با کاربرد این خودروها در دو محیط داخل و خارج از شهر انتظار می رود.
وی افزود: در توقف چراغ قرمزها و ترافیک های شهری درحالی که خودروهای بنزینی با دور کم علاوه بر سوخت بنزین آلا ینده های بیشتری در مقایسه با سرعت و دور بهینه تولید می کنند خودروهای هیبریدی الکتریکی نیازی به مصرف سوخت ندارند و همین امر موجب صرفه جویی قابل توجه می شود.